woensdag 26 augustus 2015

Op naar morgen

De noodzaak om over te stappen op schone energie wordt steeds meer mensen duidelijk. Steeds meer mensen voelen zich verantwoordelijk voor de komende generaties. Steeds meer mensen  nemen die verantwoordlijkheid nu en stellen 'm niet uit uit tot morgen. Zo kennen we natuurlijk grote organisaties als Greenpeace die werken met 'bearing whitness' en ons laten zien wat de gevolgen zijn van onze grootschalige CO2 uitstoot. De afgelopen jaren was ook Urgenda steeds meer in beeld en hun grote klapper maakten ze natuurlijk met het winnen van 'de klimaatzaak'. Toen ik net Gedeputeerde was had ik de eer om het startschot voor de duurzaamheidstour op de trap van ons Provinciehuis te geven.

Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, gaf daarvoor een presentatie op verzoek van de 'Duurzame ambassade'. Die laatste is een interne club die zich binnen het provinciehuis inzet voor duurzaamheid. Ik vond het een schot in de roos dat ze Marjan uit hadden genodigd. Wat een inspirerende en duidelijke vrouw! Gisteren zat ik weer met leden van de Duurzame ambassade aan tafel om te praten over duurzaamheid en de uitrol daarvan.

Eerder deze week kregen mijn collega-Gedeputeerde Patrick en ik bezoek van dhr Wiersma: hij kwam ons vertellen over zijn CO2 neutraal bouwen-project.


Ook de plaatsvervangend dircteur van het Ministerie van EZ kwam langs en een aantal wethouders uit onze provincie. Veelal was het onderwerp de energietransitie omdat we als provincie bezig zijn een nieuw energieprogramma voor de komende vier jaren te schrijven. Maar ook milieuonderwerpen (vergunningverlening, toezicht en handhaving) waren onderwerp van gesprek. Zo eindigde mijn werkdag vandaag met een bezoek aan de Wijkvereniging Hoogkerk. Nu zit ik op de bank en ga ik zo de agenda voor morgen doornemen. Op de planning staat onder andere een bezoek aan EAZ wind. Daar was ik al eens als lijsttrekker van GroenLinks dus nu is het extra leuk om als Gedeputeerde langs te gaan. Hier onder een oud filmpje dat toen gemaakt is en morgen maak ik een nieuwe ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactions? Please!